Xerrada al Casal de la gent gran de Vilanova del Camí 18-11-2019

El passat dia 18 de novembre dins del cicle de xerrades de salut al Casal de la Gent Gran de Vilanova del Camí, la infermera Pilar Ibáñez va parlar d’alimentació saludable .

L’alimentació es fonamental per mantenir un bon estat de salut i un bon control de les patologies associades .  Les persones a mesura que ens anem fent grans patim una sèrie de canvis en el nostre metabolisme que provoquen unes necessitats diferents .La majoria de persones grans gasten menys energia que les joves o adultes, és per això que cal que mengin de tot , encara que ho facin en menys quantitats. Es molt important que la seva alimentació sigui  equilibrada, variada, suficient i adaptada a les característiques fisiològiques de la persona. La nostra alimentació i hàbits quotidians també canvien.

5 punts clau: Seguir una alimentació variada i equilibrada. Hidrateu-vos be bevent aigua. Gaudiu del menjar a taula. Dedicar temps i mastegar a poc a poc i amb cura. Fer activitat física adaptada a les vostres possibilitats, mantenir pes estable.

Recomanacions :

  • 4-5 àpats dia . Diferents tipus de cocció i la forma de preparar-los, també si tenen problemes de deglució i els manquen peces dentaries( cuina de masticació fàcil ).
  • Prendre oli d’oliva com a greix principal.
  • Carns blaques abans que vermelles.
  • Limitar el consum de sucres simples.
  • Consumir làctis. (llet o derivats)

Menjar millor acompanyat que sol (ja que les persones que mengen soles tendeixen a descuidar la seva alimentació per falta de motivació, mandra , perquè no es fixen en com cuinen, com manipulen els aliments.

Es va parlar de la piràmide d’alimentació saludable i es van recordar /recomanar petis canvis per menjar millor:

Mes fruites i hortalisses, llegums, fruita seca, i vida activa social.

Beure aigua i prendre  aliments integrals, oli d’oliva, aliments de temporada i proximitat..

Menys sal, sucres, carn vermella i processada i aliments ultraprocessats.

Es va recordar la importancia d’una bona hidratació, no esperar a tenir set per beure, sinó que anar bevent aigua durant  tot el dia en petites quantitats.

Es va fer un recordatori de les quatre normes per manipular els aliments amb seguretat (netejar,cuinar,separar,refredar)

Es va parlar de l’exercici fisic important que vagi lligat a una alimentació saludable.

Una 2ª part més pràctica on es van elaborar uns esmorzars, dinars i sopars saludables amb el suport d’unes imatges que vam portar.

Van participar una vintena persones que en tot moment van mostrar-se molt interessades pel tema de la xerrada. La infermera va resoldre els dubtes dels assistents .

 

Aquesta entrada ha esta publicada en Alimentació, Consells, Informació i notícies, Prevenció. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.