L’assertivitat, saber dir “sí” i saber dir “no”. Darrera part.

Per finalitzar la sessió sobre l’assertivitat de la nostra infermera Marisol Oliva, avui seguirem amb les reflexions que hem estat parlant sobre la conducta assertiva, tan necessària evidentment en els professionals de la salut però també i sobretot necessària per a cadascun de nosaltres, per viure més saludablement.

Recordem que entenem per assertivitat la comunicació òptima del que realment sentim, tenint en compte les nostres necessitats i respectant les de les persones que ens envolten.  Un fet que sembla tan fàcil com l’ aconseguir dir  “sí” quan des del nostre interior sentim que volem dir “sí”, i també dir  “no” quan en el nostre interior pensem que hem de dir “no”, sense sentir-nos culpables, és una situació que sembla fàcil però cal treballar-la per arribar-hi.

 Això, doncs, implica deslliurar-nos del tot de sensacions de culpabilitat i sobretot de necessitat de justificar-nos, sigui quina sigui la nostra decisió, hàgim dit “Sí” o hàgim dit “No”.  En aquesta vida cadascú hem de traçar el nostre propi camí; per tant, malgrat podem escoltar els altres i segurament això ens pot ajudar, ningú pot fer el camí per nosaltres.   La nostra escala de valors és única per molt que altres creguin que ens equivoquem.

Repassem els beneficis d’ escollir un “SÍ” quan volem dir “SÍ” i un “NO” quan realment volem dir “NO”:

  • Estic defensant els meus drets com a persona.
  • Estic manifestant el que necessito.
  • Estic expressant clarament el què vull.
  • Estic dient  el que penso, i mostro fermesa en les meves opinions.
  • Estic evitar que altres s’aprofitin de mi.

 

 Estratègies de millora de l’assertivitat

Molt probablement en podreu trobar alguna més personalitzada, des de la vostra pròpia biografia fantàstica i única, però aquí us exposo algunes estratègies per fer més eficaces les respostes assertives:

  • Tingues un bon concepte de tu mateix/a

Molta gent no és assertiva perquè li manca autoestima. És important recordar-te a tu mateix/a que ets tan important com els altres i prendre’t amb serietat les pròpies necessitats.

  •  Planifica els missatges

Això vol dir aconseguir que tots els fets i punts estiguin aclarits amb antelació i confeccionar notes de referència si la situació ho permet. Això estalvia temps, produeix confiança i pot disminuir la intimidació per part dels altres.

  •  Sigues educat

Enfadar-se provoca confusió en un mateix i fa que els altres ens vegin com un individu dèbil, histèric i amb una baixa credibilitat. Pren en consideració els punts de vista dels altres i comunica’ls que entens el seu punt de vista. Negar o ser tossut no sol funcionar a llarg termini. És millor guardar la calma i educadament, però fermament, arribar a exposar l’opinió pròpia.

  •  Guarda les disculpes per quan sigui necessari

No s’ha de donar disculpes, excepte quan sigui necessari fer-ho. Si et reserves les disculpes per quan siguin apropiades, no es disminuirà ni el seu valor ni el propi, i els altres et prendran amb serietat per altres assumptes.

  •  No arraconis els altres

El fet de fer això habitualment provoca còlera i ressentiment, la qual cosa sempre dificulta les relacions. Si una persona es vol assegurar la cooperació dels altres, sempre els ha de proporcionar una sortida (amb sort, la sortida constructiva que un desitja).

  •  No recorris a les amenaces

Si es respon a qualsevol injustícia amb fortes amenaces, la credibilitat i la cooperació que es pretenen desapareixeran. Una afirmació tranquil·la dels passos que estàs disposat a seguir és molt més eficaç. També, si afirmes que seguiràs una sèrie de passos, ens hem d’ assegurar de fer-ho, perquè així les teves respostes són preses amb serietat en el futur.

  • Accepta la derrota quan sigui necessari

L’asserció comporta comprensió quan les accions subsegüents no són constructives, i s’ha d’acceptar la derrota amb elegància, amb bons termes amb l’altre/a. Els mals sentiments sortiran més tard. Si una persona accepta situacions amb cortesia després d’una discussió, la gent la respectarà més. A ningú li agrada ser un mal perdedor.

Esperem que us ajudin aquestes recomanacions, part d’elles provenen del blog:   http://www.kaizensingular.com/.   Us convidem a disfrutar de tots els moments del dia, fins i tot els complicats o difícils ens permeten aprendre coses.

Per acabar uns proposo “la cirereta del pastís” :  un audio del programa de Catalunya Ràdio, “L’ofici de viure”, sobre el tema que hem tractat.  Crec que us completarà la informació.

http://www.catradio.cat/audio/819172/Ofici-de-viure-Estres-per-no-saber-dir-no

En ressalto una frase:  “No hi ha esclavitud més gran que dir que SÍ quan volem dir que NO”, dita per Baltasar Gracián, escriptor (1601- 1658).  Ja veieu que el tema ja existia fa 400 anys!

Moltes gràcies per la vostra atenció.

Aquesta entrada s'ha publicat en Consells i etiquetada amb , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s