L’assertivitat, segona part

Continuant amb la sessió sobre l’assertivitat de la nostra infermera Marisol Oliva, avui completarem les reflexions que parlàvem fa uns dies sobre la conducta assertiva, tan necessària evidentment en els professionals de la salut però també i sobretot necessària per a cadascun de nosaltres, per viure més saludablement.

Rercordem que l’assertivitat és la comunicació òptima del que realment sentim , tenint en compte les nostres necessitats i respectant les de l’altra persona.

En els pols extrems d’una persona assertiva hi hauria la comunicació agressiva  (dominar l’altra persona des d’una actitud agressiva, que no és desitjable per qui la mostra ni per qui la rep)  i la comunicació passiva (actitud de subordinació a l’altre/a).

Altre cop posem-hi un exemple;   una persona (fill/a, company/a)  et demana que l’ajudis a fer un treball, just quan tu has de marxar .  Quina opció donaràs com a resposta?

  1. “És que sempre fas igual, t’ho he dit mil vegades, no veus que estic a punt de marxar?  Impossible, t’hauràs d’espabilar!”    (agressiva)
  2. “D’acord, i tant, ara mateix m’hi poso”   (passiva)
  3. “Per quan ho necessites?  Em sap greu però avui he de marxar i m’és impossible fer-ho.  Si et sembla, demà a primera hora m’hi poso “    (assertiva)

 Per què doncs algunes vegades diem  “SÍ” quan realment volem dir  “No”?

 Sobretot hi ha algunes coses que ens ajudaran a canviar coses i entrenar l’habilitat de ser assertius,i la primera és tenir clar que TOTES LES PERSONES, sense excepció, tenim dret a:

  • Canviar d’opinió  (ja que som éssers en constant evolució)
  • Equivocar-nos
  • Tenir opinions diferents dels altres
  • No haver de donar elements o excuses per justificar la nostra decisió
  • Decidir si volem buscar solucions per a les nostres situacions o problemes
  • Decidir si volem o no ajudar a l’altra persona
  • Dir que una cosa no la sabem, ens falta habilitat, no l’entenem o necessitem més informació
  • Expressar els nostres pensaments i sentiments, tant si són positius com negatius
  • Poder dir NO

Ara que ja en sabem més, us convidem a fer una petita llista d’estratègies que vegeu possibles, en el vostre cas concret,  per anar en la línia d’aconseguir dir  “sí” quan volem dir “sí” , i també dir  “no” quan en el nostre interior pensem que hem de dir “no”, sense sentir-nos culpables.

 La setmana que ve les plantejarem en el proper escrit.

Moltes gràcies per la vostra atenció.

Aquesta entrada s'ha publicat en Informació i notícies i etiquetada amb , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s